8 клас. Урок 32. Реалістичний стиль в музичному мистецтві.

Реалістичний стиль в музичному мистецтві


   Якщо романтики, намагалися передати ставлення до внутрішнього світу людини в піднесено-емоційній манері «голосом серця», то в реалістичному мистецтві митців  цікавить  сувора правда життя.
Ознаки реалізму в музичному мистецтві:
  • Реалістичне відображення здійснюють через посилення інтонаційної виразності;
  • Посилення драматизму ситуації;
  • Почуття простої людини зіставляються з жорстокими обставинами її оточення;
  • Загострення соціальної спрямованості;
  • Використання синтетичних жанрів, зокрема опери
Опера (від «праця, твір»)
 - синтетичний вид музичного мистецтва, зміст якого втілено в сценічних музично-поетичних образах. 

В опері поєднано музику, драматургію, образотворче мистецтво, хореографію. 

  Композитори-реалісти внесли в музику нове коло образів, пов'язаних як з повсякденним життям людини, так і з великими історичними подіями. Реалізм - це доба введення народної пісні в музику. 
У західноєвропейській культурі найяскравішим виразником музичного реалізму вважають видатного італійського композитора, диригента Джузеппе Верді (1813-1901) 
Він автор 26 опер, кращі з яких належать до вершин оперного мистецтва. 
Реалістичному стилю композитора притаманні такі риси, як злиття музики з драматичною дією, простота та виразність наспівних мелодій, коріння яких - у італійській народній пісні.


Найпопулярнішими у світовому оперному репертуарі стали три «зіркові» реалістичні опери: «Травіата», «Трубадур» і «Ріголетто», присвячені знедоленим людям, які страждають і гинуть унаслідок соціальної нерівності. 
 На прикладі опери "Ріголетто " (за п'єсою В.Гюго "Король бавиться"), яку Дж.Верді вважав найкращим своїм творінням, можна простежити неповторний стиль великого маестро. 
  Музична драматургія опери – це напружений і динамічний наскрізний розвиток. 
Конфлікт закладений у трагічній долі головного героя - старого блазня, потворного горбаня Ріголетто, який постає то злим і жорстоким, коли він насміхається над аристократами, то ніжним і люблячим батьком єдиної доньки Джільди, закоханої в легковажного красеня герцога.  Характери персонажів та їхні взаємини втілені правдиво, мелодії лаконічні та інтонаційно конкретні та виразні.
Прослухайте музичні фрагменти опери «Ріголетто». 
    Дж. Верді Опера "Ріголетто" Арія Ріголетто

    Дж. Верди. Ария Джильды из оперы ''Риголетто''

    Дж.Верді Опера "Ріголетто" Пісенька Герцога

    • Порівняйте музичні образи, характеристики головних персонажів опери. 
      Рідкісна театральність, сценічність опери «Ріголетто», у якій вирують шекспірівські пристрасті, приваблює багатьох постановників. 
       Цей оперний шедевр йде на сценах Одеського національного академічного театру опери та балету, Київського муніципального театру опери і балету для дітей та юнацтва (виконують італійською мовою)
       Прагнення до реалізму, правдивості музичних образів характерно для російської музики. Композитори яскраво відображали у своїх операх глибоку давнину, старовинні обряди й перекази, сільський побут, казкові теми. За глибиною реалізму і драматизму вирізняються опери Модеста Мусоргського.
    Модест Мусоргський (1839-1881) Яскравий композитор-реаліст і виразник народних дум, в його операх народ стає головним героєм. Композитор створює правдиві, рельєфні музичні образи. Замість оперних арій він застосовує жанр пісні, близької до фольклорних зразків.
    Кульмінаційний момент опери «Борис Годунов» – сцена під Кромами, де народ, справжній творець історії, постає у стихійному пориві. У цьому протесті він виявляє свою богатирську міць.

    Прослухайте хор «Расходилась, разгулялась удаль молодецкая» з опери «Борис Годунов».
    • Яка роль динамічного та темпового розвитку у створенні образу народу.

       Реалістичні картини народного життя змальовані у сценічних творах українських композиторів. 
      Перлиною української класики стала музична картина «Вечорниці» Петра Ніщинського, яка є дивертисментом до вистави «Назар Стодоля» Тараса Шевченка.
    Петро Ніщинський (1832-1896) Український композитор і поет-перекладач.  Майже вся музика «Вечорниць» побудована на матеріалі народних пісень і танців. Центральна її частина – знаменитий чоловічий хор «Закувала та сива зозуля»

    Слухання  П.Ніщинський  хор «Закувала та сива зозуля» 


      Реалістичні тенденції, пов'язані з народними обрядами, проникають і в історико-романтичні опери українських композиторів. Тема опери «Роксолана» Д.Січинського навіяна народними переказами про сміливу дівчину Настю Лісовську, що потрапила у турецьку неволю і полонила своєю вродою і розумом султана. 
    Денис Січинський (1865-1909) Видатний український композитор і хоровий диригент, перший професор музики у Галичині, музично-громадський діяч, педагог.

    Слухання Д.Січинський Арія Роксолани з опери "Роксолана" 

       Опера «Роксолана» не була завершена автором.  Остаточну редакцію здійснив Мирослав Скорик (1993), після чого її поставили на сцені Львівського оперного театру силами студентів Вищого музичного інституту ім. М. В. Лисенка.


    Завдання:
    • Назвіть особливості реалізму в музиці порівняно з романтизмом. 
    • У чому, на вашу думку, полягає реалістичність головних героїв опери  Дж. Верді «Ріголетто»?
    • У яких операх українські композитори використовували народні обряди, яка їх роль в оперній драматургії?
    Домашнє завдання:  намалювати музику композиторів-реалістів.

    Немає коментарів:

    Дописати коментар