Тема 26-27. Романтизм в образотворчому мистецтві.
- У яких випадках про людину кажуть "романтик"?
- Як ви розумієте це слово?
Упродовж ХІХ ст. наукові відкриття спричинили руйнування уявлень людей про світобудову, притаманну Просвітництву. У мистецтві на противагу класицизму виникає романтизм.
Романтизм (фр. romantisme – від «роман», що буквально означає «романський», дивне, неймовірне) – художній напрям, протилежний класицизму, з переважанням емоційного, фантастичного; відображає конфлікт між ідеалом і реальністю.
Особливості стилю:
Романтизму властиві прагнення до свободи, інтерес до зображення сильних пристрастей, заглиблення у сферу людського духу.
Класицизм
- спирається на універсальні мистецькі зразки і канони гармонійності;
- відходять у минуле велич, ретельність деталей, статичність фігур;
- відмова від класичних норм
Романтизм
- відображає конфлікт між ідеалом і реальністю;
- протиставляється емоційно багатий духовний світ людини – неординарної особистості;
- ідеалізація і поетизація природи, історичної минувшини
Романтизм мав надзвичайно яскраве вираження в усіх видах мистецтва. Як літературно - художній напрям набув поширення у Франції (О.Дюма, В.Гюго, Е.Делакруа), Німеччині (Е.Гофман), Англії (В.Скотт, Дж. Байрон), Росії (М.Лермонтов, К.Брюллов, І.Айвазовський).
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgniqv6-cxWaKXRPLtkKwKd6JW_SpZLT08z7TBHW4BzPj4Y94j8sGgjGMS0BVscdZfRy4RT6u7ormCSnwjw2tKLzOXBJgD_FUpTAeIRARcDOZ8Si_XpcCDw83EiO9-HuHyD5UnEcPjlrK9_/s200/Alexandre_Dumas.jpg)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEg3T0nTEfBtw6jDsfgBr0FOy4tCeuasvwuic1nNR4Rj4tbgscZFeuxjRN3vR3xNsI4GYpINskE8XkIH_-7oFDUXTRXCSQolzNoOHvG9sxJh-XnpFoLsFa_szTfwyae6PLP-xnELTLB6fFk-/s200/%25D0%25B7%25D0%25B0%25D0%25B2%25D0%25B0%25D0%25BD%25D1%2582%25D0%25B0%25D0%25B6%25D0%25B5%25D0%25BD%25D0%25B5+%25281%2529.jpg)
Романтичні властивості виявлялися по - різному у творчості представників національних шкіл.
Французьких живописців приваблювала героїчна тематика з драматичним змістом. В історичному жанрі романтики зображували баталії, що оспівували людські подвиги, торжество перемоги.
Лідер романтизму в образотворчому мистецтві Ежен Делакруа (1798-1863 рр). Художник звертався до історичних сюжетів. Він не уникав трагічних сторінок революційних подій, зображуючи народ, який бореться за свою Батьківщину.
Картина Е. Делакруа «Свобода на барикадах» - своєрідний маніфест волелюбних парижан: жінка з французьким прапором в руці, що закликає захисників барикади на вирішальний бій, перетворюється на символ свободи.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhXFhfuvbQJhH5Yo2IwZSC1ftNI-3WqWS7N51eSeI3sIazIWAtOB_5fNTjoLllT3p2QJJd8eQ3rkJ6KAsJBgPfwls02WiV-cOkLgC6yLDPMBMSreEcIEsB-tzT8vAk5F4-_TOmNKCIp_I2P/s320/200px-Eugene_delacroix.jpg)
Лідер романтизму в образотворчому мистецтві Ежен Делакруа (1798-1863 рр). Художник звертався до історичних сюжетів. Він не уникав трагічних сторінок революційних подій, зображуючи народ, який бореться за свою Батьківщину.
Картина Е. Делакруа «Свобода на барикадах» - своєрідний маніфест волелюбних парижан: жінка з французьким прапором в руці, що закликає захисників барикади на вирішальний бій, перетворюється на символ свободи.
Картина Е. Делакруа «Свобода на барикадах»
- Що вас вразило в картині Е. Делакруа?
- Які емоції вона викликає?
- Яка роль кольорового контрасту в посилені експресії?
Творчість Теодора Жеріко (1791-1824 рр.), палкого прихильника наполеонської доби сповнена пристрастю до динамічних подій і ситуацій. З яскраво вираженою динамікою він зображував улюблених ним коней.
Картина Т. Жеріко «Поранений кірасир» розкриває не тріумф перемоги, а романтичну долю бійця, який змушений покинути поле бою.
- Проаналізуйте композицію і колорит картини Т. Жеріко. Зверніть увагу на контраст світла й тіні, динаміку.
- До якого жанру можна віднести ці картини?
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjf_ymPztN4zZiP1TwHovONaRfKdCRThy9OFLwET6l_M2xyx-svoKzKopaijQ2bDUrHtSRJwIGp07Kwg92hfjmf6wa5AwU8VFN6JYgGbOHWMFNSzSczrjmf9ZiruI_ttsSNYmtCWovjI5zk/s320/%25D0%25B7%25D0%25B0%25D0%25B2%25D0%25B0%25D0%25BD%25D1%2582%25D0%25B0%25D0%25B6%25D0%25B5%25D0%25BD%25D0%25B5+%25282%2529.jpg)
Картина К.Фрідріха «На вітрильнику» передає вічне устремління людини пізнати далекі світи. Силуети чоловіка й жінки ніби манять у морську далечінь, куди спрямовано їхні погляди.
- Яка емоційна атмосфера марини?
- Чи надихає вона на мрії про далекі подорожі?
- Як живописець відтворив глибину простору, вирішив плановість?
- Який вид перспективи застосуванню художником?
У жанрі пейзажу високої майстерності досягнув англійський романтик Вільям Тернер. Його улюбленими живописними ефектами для художника стали золоте світло сходу і заходу сонця, яскраве полум'я, густі тумани, дощ, пара.
Саме такі стихії художник намагався відобразити на своїх полотнах і викликати незабутні емоційні переживання у глядача в момент їх сприймання.
В. Тернер "Пожежа в будівлі парламенту"
- Яке ваше враження від кртини Тернера ?
- Схарактеризуйте її колорит.
- Якими живописними засобами досягнуто відчуття палаючої стихії вогню?
Фантастичні мотиви пронизують творчість англійського поета і художника Вільяма Блейка. У живописних і графічних композиціях він створює свою особливу систему образності на основі міфології. Незвичні малюнки митця до власних віршів відображають безмежний світ його уяви і доповнюють поетичну виразність мистецтва слова.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgqDfdbY_Ae9Wqb4ReV-nl3QEZpMpYvLHuyCEDsDaxk7FMH_vdLPIMMI_Mdvp4MEIsRQv5aywwVgPHii22KPQ8bXzyjtK3S_Z835YCI8uIzc5mrA4eq7iMinVFGCoEjuZxhcjsXi9y2H_FZ/s400/%25D0%25B7%25D0%25B0%25D0%25B2%25D0%25B0%25D0%25BD%25D1%2582%25D0%25B0%25D0%25B6%25D0%25B5%25D0%25BD%25D0%25B5.jpg)
В.Блейк ілюстрації до "Божественної комедії" Данте
- Що незвичного в ілюстраціях Блейка?
- Це реальний світ чи фантастичний?
- Поясніть свою думку.
Тема : Романтизм в образотворчому мистецтві (продовження)
Запитання до теми:
- Дайте визначення поняттю «романтизм».
- Назвіть характерні особливості стилю.
- Порівняйте романтизм з класицизмом, що їх відрізняє.
- Назвіть яскравих представників романтизму в живописі
Романтичний живопис російських художників виявився насамперед у пейзажах і портретах. Він вирізняється свободою в пошуку знахідками у сфері освітлення та кольору.
Ліризмом проникнути образи російського живописця Карла Брюллова. Він був наставником багатьох українських художників, зокрема Т.Г.Шевченка. З уроків літератури вам відомо про важливу участь К.Брюллова у викупі з кріпацтва його улюбленого учня Т.Шевченка.
На картині "Вершниця" К.Брюллов зобразив двох різних за віком сестер: старшу на вороному коні й молодшу, що з подивом і захопленням дивиться на неї.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhjkcFDBaHnmYaHGliAUMSNoheGRLybdqi6oh-UBe2cfsbp4wbpktjCZUs8WEB2rbOKF7oyKMWo8NLZbZuhmgjQFKSVMMNdGiBIyJggrFzmoPtEYNl28s0h90j_jQ1G7o0fpjYdjpsq9I5r/s200/220px-Vasily_Tropinin_14.jpg)
На картині "Вершниця" К.Брюллов зобразив двох різних за віком сестер: старшу на вороному коні й молодшу, що з подивом і захопленням дивиться на неї.
- Що можна розповісти про зображених на картинах персонажів?
Художник Аполлон Мокрицький родом з Полтавщини. Навчався в Ніжинському ліцеї разом з М.Гоголем, згодом у Санкт-Петербурзькій Академії мистецтв. Він товаришував з Т.Шевченком. Створив галерею портретів своїх сучасників, переважно людей творчої праці, а також портрети жінок, які позначені духом романтичної піднесеності.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhIuWqE46NnQwBWSKBb_9tjgNUr6AXzp_90ouDxjKHZ4qoNbVh-cQFeCMBVHqSwx-JMu4HTVw5IOdsX_8cXVYF-1j_DLVJUOmf8EMvh2EPwhrFSAneY5PtzWpMDvMxVOu_m6yV2row1PZEo/s1600/220px-Girlcarnaval.jpg)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhX8NCiqyZvpM4GeVwOX0L9_UpoxTNry7e7tOoyN95nU6FgWunD-hKeI6RkSaokAcsS6jkVQs7pD10dBf60bbG8VGOoI-83BFkuujs3OZ10p_GqPLfnF9YPjf9eOUXdVRy_FJPm2ISWsTx2/s320/unnamed.jpg)
А.Мокрицький "Портрет дружини" А.Мокрицький "Дівчина на канавалі"
- Порівняйте два жіночі портрети.
- Що допомагає художнику передати характери жінок?
- У якому з портретів є українські мотиви?
Творчість Василя Штернберга російського художника та німця за походженням, забарвлена ідеалами романтизму.
Під час навчання в Санкт-Петербурзькій Акаадемії мистецтв він приїжджав в Україну де писав картини й етюди. Познайомився і подружився з Т.Г.Шевченком і виконав ілюстрації до першого видання його "Кобзаря" (1840), декілька портретів українського поета. Художник був одним з перших живописців, хто відкрив мальовничість українських краєвидів і народного побуту.
Твори на українську тематику ("Вітряки в степу", "Ярмарок в Ічні", "Пастушок", "Переправа через Дніпро під Києвом") є поетичними і водночас реалістичними.
Він народився в Криму, у Феодосії, у вірменській родині, і залишив у спадок рідному місту 125 картин.
Українську тематику відображено художником у картинах "Чумацький обоз", "Український пейзаж". З шести тисяч художніх творів митця більшість - марини.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgODL4znZRVYvYBcwIAa1_wm-TH07vdMoDYLvxzaj5i4xm30CRGUOQ7PY5kQ_9SHIB1rvrCxBfdSkAwDLJ4JA2_H_l6tUw0h_9Y7mKiboAeZc0H42jJcovEONcbxG5MInN4fL_IWoM2gGMl/s200/%25D0%25A8%25D1%2582%25D0%25B5%25D1%2580%25D0%25BD%25D0%25B1%25D0%25B5%25D1%2580%25D0%25B3_%25D0%2592%25D0%25B0%25D1%2581%25D0%25B8%25D0%25BB%25D1%258C_%25D0%2586%25D0%25B2%25D0%25B0%25D0%25BD%25D0%25BE%25D0%25B2%25D0%25B8%25D1%2587.jpg)
Під час навчання в Санкт-Петербурзькій Акаадемії мистецтв він приїжджав в Україну де писав картини й етюди. Познайомився і подружився з Т.Г.Шевченком і виконав ілюстрації до першого видання його "Кобзаря" (1840), декілька портретів українського поета. Художник був одним з перших живописців, хто відкрив мальовничість українських краєвидів і народного побуту.
Твори на українську тематику ("Вітряки в степу", "Ярмарок в Ічні", "Пастушок", "Переправа через Дніпро під Києвом") є поетичними і водночас реалістичними.
Він народився в Криму, у Феодосії, у вірменській родині, і залишив у спадок рідному місту 125 картин.
Іван Айвазовський
Феодосія
Захід сонця
Отже романтизм дав волю уяві і фантазії митців. Він привніс дух свободи: не лише вивільнив митця від академічних канонів, а й виборов право на вільне вираження почуттів.
Домашнє завдання. Творче завдання: Намалюйте живописний пейзаж або намалюйте марину, в якій передайте атмосферу морської стихії.. Виконати на вибір завдання 1 або 2 ст. 154-155.
Самостійно дослідіть творчість митця, який привернув вашу увагу найбільше. І підготуйте розповідь про нього .
Немає коментарів:
Дописати коментар